Open VLD trekt kaart van zwakke weggebruiker
- 31 mei 2020
- Gepost door: Gauthier Defreyne
- Categorie Verkeer en veiligheid
Open VLD maakt werk van een mobiliteitsbeleid waar de zwakke weggebruiker een centrale plaats krijgt. De Stationstraat wordt eindelijk getest als fietsstraat en de Heyvaertlaan werd voorzien van opvallende okergele fietssuggestiestroken.
Het dossier in de Stationsstraat in Gistel kreeg in 2019 nog een negatief advies. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer lag de fietsintensiteit te laag en zou dit het gemotoriseerd verkeer belemmeren. Burgemeester Gauthier Defreyne was hier niet mee akkoord en trok daarop zelf naar het kabinet van minister Lydia Peeters. “Bange fietsers rijden vaak in de goot en vluchten zelfs op het voetpad terwijl auto’s hen inhalen op bredere stukken door op de stoep te rijden. Ons centrum is fietsonvriendelijk en vele inwoners vermijden dan ook terecht het centrum. Het agentschap gaf uiteindelijk goedkeuring om een fietsstraat te organiseren als testcase. Daarbij worden het aantal voertuigen, het aantal inhalende voertuigen en de zijdelingse afstand tussen auto’s en fietsers gemeten.
Deze metingen zullen pas worden uitgevoerd nadat de coronamaatregelen zijn opgeheven. We verwachten dat dit bij het begin van het nieuwe schooljaar zal zijn. Het gaat nog niet om een definitieve inrichting maar na deze testfase zal beslist worden voor de uiteindelijke invoering ervan. Open VLD hoopt alvast op een positieve evaluatie.
In de pas heraangelegde Heyvaertlaan werden ook aanpassingen uitgevoerd. De straat kreeg aan beide zijden brede, okergele fietssuggestiestroken. Hiermee volgt de stad het Vademecum fietsevoorzieningen van het Agentschap Wegen en Verkeer. “De stroken suggereren een plaats voor de fietser op de weg maar zijn nog steeds bereidbaar door voertuigen.” Zegt schepen Geert Deschacht.
Foto: DJI – Het Nieuwsblad