Open VLD wil meer parkeerplaatsen in renovatieproject Snaaskerke
- 11 juli 2018
- Gepost door: Gauthier Defreyne
- Categorie Openbaar domein
Op de gemeenteraad van 7 juni werd het dossier voor de eerste fase van de dorpskernrenovatie van Snaaskerke besproken.
Deze fase omvat de Tarwestraat, (een deel van) de Vrijheidsstraat, de Dorpsstraat vanaf de kerk tot aan de Kanaalstraat (richting Tarwestraat en IJzerwegstraat) en het stationsplein. De rioleringswerken die volledig ten laste van Infrax en de Vlaamse Overheid vallen zijn geraamd op €3.350.054. De wegeniswerken en het speelplein vallen ten laste van onze stad en zijn geraamd op €1.581.753. Open VLD vroeg een volledig overzicht van de geraamde kosten (inclusief de kosten van het studiebureau, de openbare verlichting en het ondergronds brengen van de nutsleidingen).
De volgende fasen 2 en 3 worden nog eens geraamd op samen meer dan €2.000.000.
Mogelijks kan onze stad aanspraak maken op Europese en Provinciale subsidies maar hieromtrent wordt pas volgend jaar een beslissing verwacht.
De werken worden ingedeeld in 10 fasen. Toch vroeg Open VLD om bepaalde fasen ook nog eens in deelfasen in te delen. “Zoals bv. de fase vanaf het kruispunt Dorpsstraat / Tarwestraat tot aan de Ijzerwegstraat. Daar zou het kruispunt best in een afzonderlijke deelfase worden uitgevoerd teneinde het verkeer vanuit de Tarwestraat niet al te lang te hinderen. Hetzelfde geldt voor het kruispunt IJzerwegstraat / Dorpsstraat dat best afzonderlijk wordt uitgevoerd los van de fase 5 (vanaf Kanaalstraat tot Ijzerwegstraat).” vroeg Roland Defreyne, fractieleider Open VLD.
Open VLD was ook bijzonder misnoegd omdat op geen enkel ogenblik inspanningen zouden zijn gedaan om het aantal parkeergelegenheden te verhogen. “Nochtans was er volgens ons daartoe gelegenheid genoeg. Zo bv. is het onbegrijpelijk dat tussen de kerk en de Dwarsstraat maar 15 parkeerplaatsen zijn en tussen de school en de Haverstraat zijn er maar 19 plaatsen.” Zei Defreyne. Open VLD telt in het volledig traject 83 parkeerplaatsen maar stelde bij een telling op een doordeweekse avond vast dat in dit traject 97 geparkeerde voertuigen stonden.
Om die reden keurde de Open VLD-fractie het ontwerpdossier niet goed.