Oplossingen voor doorstroming verkeer in de Vaartstraat
- 27 december 2017
- Gepost door: Gauthier Defreyne
- Categorie Verkeer en veiligheid
Open VLD is tevreden dat het Bestuur eindelijk een krediet heeft ingeschreven in de begroting van 2018 voor een verbetering van de doorstroming van het verkeer in de Vaartstraat.
Op vandaag geldt vaak de wet van de sterkste op de smalle verkeersplateaus t.h.v. het bedrijf Boudolf en t.h.v. de laatste rijwoningen (richting Oostende). De rij wachtende auto’s wordt ook met de dag langer omdat meer mensen nu de Vaartstraat i.p.v. de ook al drukke Oostendebaan gebruiken als verbinding met Oostende.
Het Bestuur denkt aan een verbreding van de bestaande verkeersplateaus waardoor auto’s er traag maar gelijktijdig zouden kunnen over rijden. Uiteraard is dit al een veel betere situatie dan de huidige.
Maar wij hebben toch enkele bedenkingen. Het gelijktijdig overrijden van de verkeersplateaus zal zeker aan een hogere snelheid gebeuren dan nu. Dit zal wellicht gepaard gaan met meer lawaai, zeker als vrachtwagens daar over rijden. Daarom vrezen we dat omwonenden nog meer dan nu last zullen hebben van geluidsoverlast.
Daarom stelden wij in de gemeenteraad van 21 december aan het Bestuur voor om geen overhaaste beslissingen te nemen. Wij vroegen het Bestuur om ook te onderzoeken of de verkeersdoorstroming niet veiliger en zonder hinder voor omwonenden zou kunnen geregeld worden via mini-rondpunten.
Een rondpunt ter hoogte van de Groene Dreef i.p.v. het verkeersplateau lijkt ons zeker een goede oplossing. De woningen in de Vaartstraat breiden uit waardoor een vertraging van het verkeer eerder nodig is.
Zowel ter hoogte van de Kaaistraat als ter hoogte van de Sportstraat als ter hoogte van de Groene Dreef kan een mini- rondpunt worden gerealiseerd omdat de gemeente op die plaatsen over voldoende openbaar domein beschikt. Uiteraard moeten geen drie rondpunten worden aangelegd maar de beste plaats hiervoor kan in overleg met de bewoners worden bepaald.