Proefproject in Stationsstraat voor veiliger fietsverkeer
- 23 oktober 2020
- Gepost door: Gauthier Defreyne
- Categorie Verkeer en veiligheid
In de Stationstraat wordt het principe van de fietsstraat officieel getest. Het proefproject van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad loopt nog tot februari 2021. De politie zal regelmatig controleren op het correct naleven van de verkeersregels.
Al van bij de start van de nieuwe legislatuur maakt het stadsbestuur zijn intenties duidelijk om van de hoofdstraat een fietsstraat te maken. in zo’n situatie mogen fietsers hun plek in het midden van de rijbaan opeisen en is het voor auto’s verboden om hen in te halen of sneller te rijden dan 30 kilomter per uur. De reden in dit geval: fietsers voelen zich onveilig in de smalle straat en worden gedwongen in de greppel te rijden. “Het gevolg is dat veel fietsers op het voetpad rijden wat een onveilige situatie veroorzaakt voor de voetgangers”, zegt burgemeester Gauthier Defreyne.
Eerder dit jaar gaf het Agentschap Wegen en Verkeer negatief advies voor een fietsstraat. Vlaanderen is bevoegd voor deze gewestweg. Een van hun argumenten is dat er te weinig fietsers de smalle hoofdweg nemen. De stad weerlegde dit argument: “In één week tijd vorig jaar telden we zelf bijvoorbeeld 3.500 fietsers”. Het schepencollege en de gemeenteraad drukt de plannen dus toch door.
In april 2019 werden metingen uitgevoerd door de stad zelf. Hieruit is gebleken dat 85 procent van het gemotoriseerd verkeer zich houdt aan een snelheid van 30km per uur. Hieruit kunnen we afleiden dat het in de Stationsstraat perfect mogelijk is om fietsers en auto’s samen op de rijweg te brengen. Het tijdsverlies voor het gemotoriseerd verkeer over de hele lengte van de fietsstraat (350 meter) is echt verwaarloosbaar. Daartegenover neemt de fietsveiligheid voor pendelaars significant toe.
De politie zal het rijgedrag van automobilisten controleren, maar boetes worden er niet uitgeschreven. “Het is nu vooral zaak om iedereen met het concept te laten kennismaken en aan te tonen dat een fietsstraat voor iedereen voordelen oplevert”, benadrukt de burgemeester. Er komen ook nog paaltjes om het verkeer op de rijweg te houden zodat manoeuvres op het voetpad onmogelijk worden. De voormetingen vonden plaats in de week van 29 september tot 1 oktober. Hieropvolgend werd de Stationstraat ingericht als fietsstraat door het aanbrengen van wegmarkeringen en verkeersborden. De nameting vindt plaats in de week van 16 november. Alle gegevens moeten dan verwerkt worden door de verschillende instanties. Hierdoor zal de Stationstraat sowieso een fietsstraat blijven tot februari 2021.
Bron: Krant van West-Vlaanderen / Timmy Van Assche