Provinciaal beleidskader fietssnelwegen
- 28 april 2016
- Gepost door: Gauthier Defreyne
- Categorie Verkeer en veiligheid
De Provincie wil de GROENE 62 opnemen in een provinciaal fietssnelwegnet. De Provincie stelt enkele eisen aan dergelijk fietspad, zoals een breedte van 4 meter, een type verharding zoals asfalt, voorrang voor de fietser op de kruispunten, permanente verlichting in een bebouwde omgeving en aangepaste verlichting in de buitengebieden.
Het schepencollege heeft hieromtrent een aantal standpunten ingenomen, zoals het behoud van een breedte van 2,5 meter, infrastructurele maatregelen ter hoogte van de kruispunten, geen verlichting in het buitengebied en een voorkeur voor een fietspad langs de N33.
Open Vld is het slechts gedeeltelijk eens met de standpunten van het schepencollege. Wij staan volledig achter het voorstel van de Provincie om in onze Provincie een snelle bovenlokale verbindingsweg voor fietsers te realiseren.
We vinden ook de keuze voor de GROENE 62 een goede keuze omdat hier al een fietsverbinding bestaat tussen Oostende en Torhout die de tussenliggende gemeenten verbindt. Langs de N33 daarentegen ligt maar zeer gedeeltelijk een fietspad, die naam waardig. Het zou dus nog vele jaren duren en zeer veel geld kosten om een volwaardig fietspad te realiseren tussen Oostende en Torhout langs de N33.
Of de breedte van het fietspad 4 meter moet bedragen is inderdaad betwistbaar. Maar anderzijds moet toch rekening gehouden worden met een drukker en gemengder fietsverkeer langs dergelijk fietssnelwegnet dan nu het geval is ; niet alleen de recreatieve fietsers zoals nu maar ook de utilitaire fietsers, die de fietssnelweg voor school- en werkverkeer willen gebruiken, moeten er hun plaats hebben. Misschien moet het verharde fietspad dan toch wel 3 m. zijn met een naastliggende onverharde strook van 1 m. voor wandelaars en lopers.
Open Vld is geen voorstanders van een voorrangregeling voor de fietsers ter hoogte van de kruispunten. Beter zou zijn om daar de fietspoorten zoals nu te behouden. De confrontatie van zwakke weggebruikers met auto’s op die vaak onoverzichtelijke kruispunten (de autoweg ligt vaak hoger dan het fietspad) zal altijd voor problemen zorgen.
Omdat een goed uitgeruste fietssnelweg ook moet kunnen gebruikt worden voor het werk- en schoolverkeer (denk aan de vele kinderen die vanuit Ichtegem naar onze Gistelse scholen komen) pleiten we wel voor een verlichting van het fietspad in de doortochten van gemeenten en een discrete verlichting in het buitengebied, zoals de Provincie voorstelt.
Open Vld heeft aan de meerderheid gevraagd om haar standpunt in overeenstemming te brengen met dat van Open Vld.